Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Aalsmeer, Alkmaar, Amstelveen, Bergen NH, Edam-Volendam, Heemskerk, Huizen, Nieuwegein, Oostzaan, Ouder-Amstel en Zaanstad.

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Haarlem

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Zeist en Heerhugowaard

Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren

Slim laden Haarlem

Wat is slim laden?

Slim laden betekent zoveel mogelijk laden wanneer er voldoende capaciteit in het elektriciteitsnet beschikbaar is. Automatisch, zonder dat je hier als elektrische rijder iets voor hoeft te doen. Als er veel elektriciteit nodig is in de buurt, kan er meer druk op het elektriciteitsnet ontstaan. Door slim te laden tijdens de drukste uren kunnen we dure investeringen in het elektriciteitsnet beperken.

Waarom willen we slim gaan laden?

Total en MRA-Elektrisch willen het laadnetwerk zoveel mogelijk uitbreiden zonder dat het elektriciteitsnet overbelast raakt. Daarom doen we een proef waarbij de laadsnelheid op de laadpalen wordt beperkt gedurende de drukste uren op het elektriciteitsnet. Dit is meestal tussen 16.00 en 19.00 uur.

Hoe werkt het?

De gemiddelde drukte op het elektriciteitsnet wordt bepaald. Tijdens de drukste uren wordt, bij de groep laadpalen die meedoet, het laadvermogen beperkt. Hierbij verdeelt een slim systeem het beschikbare vermogen zo eerlijk mogelijk. Zo zorgen we dat er op het optimale moment geladen wordt, zonder dat u hier als elektrische rijder veel van merkt.

Daarnaast komt er voor een aantal laadpalen in dit voorbeeldproject extra vermogen beschikbaar in de uren dat het rustig is op het elektriciteitsnet. Dit zorgt ervoor dat uw auto in die uren extra snel kan laden. Dit merkt u alleen als uw auto ook geschikt is voor deze grotere laadsnelheid.

Heeft u haast? Dan kunt u slim laden voor de duur van uw laadsessie uitzetten met behulp van ‘Priority Charging’.

Is mijn auto geschikt?

Alle elektrische voertuigen zijn geschikt voor deze manier van slim laden. U hoeft zelf niets te doen om hieraan deel te nemen.

Hoeveel langer duurt het om mijn auto te laden?

Door gebruik te maken van slimme algoritmes verdeelt Total het beschikbare laadvermogen zo eerlijk mogelijk over de laadpalen die meedoen met dit voorbeeldproject. De laadsnelheid op de laadpaal varieert daardoor en het laden kan soms kort onderbroken worden. Een laadsessie die normaal 4 uur duurt kan daardoor tot gemiddeld een half uur langer duren.

Heeft u haast? Dan kunt u slim laden voor de duur van uw laadsessie uitzetten met behulp van ‘Priority Charging’ in de ChargeAssist app.

Hoe kunt u slim laden uitzetten als u haast heeft?

Als u haast heeft, kunt u slim laden tijdelijk uitzetten. Dit heet ‘Priority Charging’. Priority Charging kunt u op de volgende manier activeren:

  1. Download de ChargeAssist app (gratis voor Android & iPhone).
  2. Voeg uw laadpas of creditcard aan de ChargeAssist app toe.
  3. Start uw laadsessie via de ChargeAssist app, en druk bij het starten van de laadsessie op ‘Priority Charging’.

Zijn er extra kosten verbonden aan het gebruik van de ChargeAssist app of Priority Charging?

Nee. Als u uw laadpas aan de ChargeAssist app hebt toegevoegd, betaalt u gewoon het tarief dat u van uw laadpasleverancier gewend bent. Als u ervoor kiest met creditcard te betalen, kan het wel zo zijn dat u een ander tarief betaalt dan u gewend bent. Dit tarief ziet u in de ChargeAssist app bij het starten van uw laadsessie.

Waarom krijg ik een melding dat mijn laadsessie is gestopt?

Het kan gebeuren dat de laadsessie door slim laden tijdelijk wordt onderbroken. Uw auto krijgt dan even geen stroom. Dit duurt in de regel niet langer dan een kwartier en uw laadsessie zal automatisch worden hervat. U hoeft dus niets te doen.

U krijgt deze notificatie waarschijnlijk van de app die bij uw auto hoort of van de app waarmee u uw laadsessie hebt gestart. Vaak kunt u deze notificaties uitzetten. Kijk hiervoor in de gebruiksaanwijzing van uw app.

Wat levert het mij als elektrische rijder op?

Doordat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is er een groeiend aantal laadpalen nodig. Dit zorgt voor extra drukte op het elektriciteitsnet. Door slim te laden tijdens de drukste uren kunnen we dure investeringen in het elektriciteitsnet beperken.

Wat is het voordeel voor Total?

Total wil een uitgebreid laadnetwerk beschikbaar hebben voor de elektrische rijder. We vinden het belangrijk dat dit tot zo min mogelijk belasting op het elektriciteitsnet leidt. Door deze proef met slim laden leren we hoe we de drukte op het net kunnen beperken zonder dat de elektrische rijder hier veel van merkt. Ook onderzoeken we of het voordelen heeft om extra vermogen beschikbaar te stellen in de uren dat het rustig is.

Heeft u vragen over de proef of wilt u meedenken? Neem dan contact op met Pieter Looijestijn van MRA-Elektrisch.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met Corinne Poort, communicatieadviseur MRA-Elektrisch of Yvonne Hoddenbach, Corporate Communications & PR Total.

Ervaart u problemen tijdens uw laadsessie op een slim laadpunt? Bel dan met de servicedesk van Total: 030 4100 887