E-autodelen

Elektrisch autodelen: minder auto’s, schonere lucht en meer ruimte

Minder auto’s op straat, lagere parkeerdruk en schonere lucht: drie goede redenen waarom gemeenten autodelen stimuleren. Helemaal gunstig wordt het als de deelauto elektrisch en dus schoon, stil en zuinig is. Elektrisch autodelen draagt daarbij niet alleen bij aan minder uitstoot en schonere lucht, maar maakt steden en dorpen ook leefbaarder.

Steeds meer gemeenten merken dat de vraag naar elektrische deelauto’s toeneemt. Vooral jongere generaties willen flexibel kunnen reizen. De vrijheid om per situatie het juiste vervoermiddel te kiezen, wint het steeds vaker van het bezit van een eigen auto. Tegelijkertijd groeit simpelweg de vraag naar elektrische deelauto’s. Mensen kiezen bewuster voor duurzame mobiliteit, zeker nu de actieradius van elektrische voertuigen toeneemt en de kosten dalen. Die ontwikkelingen zorgen ervoor dat het een mooi moment is om elektrische deelmobiliteit ook in uw gemeente te stimuleren.  MRA-Elektrisch zet zich, samen met u daarom ook actief in voor elektrisch autodelen, omdat dit elektrisch rijden breder toegankelijk maakt en een eerste stap is naar zelf elektrisch rijden.

Alle voordelen op een rijtje: Vijf redenen voor elektrisch autodelen

-Schone lucht en beter klimaat: Minder uitstoot en gezondere leefomgeving.
-Efficiënt ruimtegebruik: Eén deelauto vervangt gemiddeld vier tot zes eigen auto’s
-Minder gereden kilometers: Bewuster gebruik en minder verkeer.
-Keuzevrijheid: Altijd de best passende auto beschikbaar.
-Leefbare wijken: Rustigere straten en meer sociale ruimte.

Succesvolle initiatieven in de regio:

De afgelopen maanden heeft MRA-e, samen met gemeenten en lokale coöperaties, diverse autodeelprojecten gerealiseerd:

Utrechtse Heuvelrug:
In deze gemeente hebben we in samenwerking met de gemeente, Heuvelrug Energie (coöperatie) en MobiGo, niet alleen de laadinfrastructuur versterkt maar ook het aantal elektrisch deelauto’s uitgebreid van twee naar zeven. Deze uitbreiding ondersteunt de groei van autodelen in diverse kernen binnen de gemeenten. Bovendien heeft de introductie van de eerste elektrische buurtdeelbakfiets in Maarn, met een verdere uitbreiding van acht bakfietsen in zowel de gemeente Utrechtse Heuvelrug als in Zeist, geleid tot een significante reductie van autoritten en een efficiënter gebruik van de bestaande mobiliteit. Een win-win situatie dus.

Ameide:
In samenwerking met de gemeente Vijfheerenlanden, Goedopweg, Ameide Duurzaam en MobiGo zijn in september 2024 twee elektrische deelauto’s in gebruik genomen. Deze samenwerking waarborgt een continuïteit van minimaal twee jaar, zodat inwoners verzekerd zijn van een betrouwbaar en duurzaam alternatief voor een eigen auto. Dit initiatief draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de regio en versterkt de lokale betrokkenheid bij duurzame mobiliteit door betrokkenheid van een locatie coöperatie.

Soest:
In Soest heeft MRA-Elektrisch een belangrijke rol gespeeld in het opschalen van het deelauto-initiatief van de Soester Energie Coöperatie. Samen met de gemeente, Goedopweg en MobiGo is het aantal elektrische deelauto’s uitgebreid naar zes, waardoor voor elke inwoner binnen loopafstand een deelauto beschikbaar is. De inzet van zowel burgers als lokale overheden – inclusief wethouders die zelf gebruik maken van deze mobiliteitsoplossing – laat zien hoe breed en effectief de voordelen van elektrisch autodelen zijn.

Bloemendaal:
In mei 2025 zijn we in de gemeente Bloemendaal gestart met twee elektrische deelauto’s in coöperatieve vorm. Deze pilot biedt de mogelijkheid om de lokale vraag naar duurzaam vervoer te ondersteunen. Op korte termijn komt er daarnaast een uitbreiding van nog eens twee nieuwe auto’s, wat de potentie van elektrische deelauto’s in de gemeente verder versterkt. Dit initiatief beoogt de mobiliteitskeuzes van inwoners te verruimen en bij te dragen aan een schonere omgeving. In Bloemendaal wordt onder andere gewerkt met gunstige introductie abonnementen om de overstap naar een e-deelauto te versimpelen.

Hoorn:
Ook in de gemeente Hoorn zetten we in op elektrische autodelen. Hier is het streven om een efficiënt systeem op te zetten met vijf elektrische deelauto’s die gefaseerd worden neergezet, zodat inwoners verzekerd zijn van flexibel en duurzaam elektrisch vervoer. De eerste elektrische auto wordt geplaatst in het centrum van Hoorn. Het project wordt getrokken door de ZonneEnergieCoöperatie West-Friensland met als ambitie om autodelen breder mogelijk te maken. Dit project speelt in op de groeiende behoefte aan milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen en draagt bij aan een lager autogebruik in de regio Hoorn.

De toekomst van autodelen: Succesfactoren voor Elektrisch Autodelen

Om elektrisch autodelen nog impactvoller te maken, zijn aanvullende maatregelen nodig. Enkel het aanbieden van elektrische deelauto’s leidt niet vanzelf tot gedragsverandering. Blijkt uit de verschillende projecten waarin MRA-e bij betrokken is geweest. Hieronder enkele belangrijke factoren die een rol spelen in het succes van autodelen:

  • Communicatie en stimulering: Actieve promotie en aantrekkelijke instapaanbiedingen kunnen twijfelaars over de streep trekken om hun mobiliteitsgedrag aan te passen. Denk hierbij aan probeer te goeden verspreid over een aantal maanden.
  • Slim prijsbeleid: Het aantrekkelijker maken van elektrische deelauto’s door bijvoorbeeld aanpassingen in de parkeertarieven voor privéauto’s of financiële prikkels in te zetten voor het gebruik van een duurzamere elektrische deelauto.
  • Ruimteherverdeling: Het beperken van parkeerruimte voor de eigen auto’s en het herinrichten van straten met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer volgens het STOMP principe.
  • Beschikbaarheid en toegankelijkheid: Een divers en goed verspreid aanbod van deelauto’s vergroot de kans op succes, vooral wanneer verschillende voertuigtypes worden aangeboden en zekerheid bieden voor een bepaalde tijd.
  • Monitoring en doorontwikkeling: Doorlopend meten van effecten en bijsturen op basis van gebruiksdata helpt bij het optimaliseren van deelautoconcepten.

Elektrisch autodelen heeft potentie dat zien we duidelijk in de voorbeelden en succesverhalen, maar is geen wondermiddel dat vanzelf leidt tot minder autobezit of autogebruik. Het succes hangt af van een combinatie van vast aanbod, prijsbeleid, gebruikersgemak en juiste communicatie. Overheden en ontwikkelaars die autodelen willen inzetten als duurzaam mobiliteitsalternatief, doen er goed aan om verder te kijken dan enkel het plaatsen van voertuigen en te investeren in een samenhangend beleid dat gedragsverandering stimuleert.

De komende periode gaat MRA-Elektrisch in overleg met gemeenten, coöperaties en andere samenwerkingspartners om te verkennen hoe we autodelen nog effectiever kunnen stimuleren. We kijken niet alleen naar het vergroten van het aantal elektrische deelauto’s en laadpunten, maar ook naar samenwerkingsvormen die de integrale mobiliteitsbehoefte van de regio bedienen.

Let wel: Op dit moment nemen wij geen nieuwe projecten aan, zodat we ons volledig kunnen richten op de succesvolle uitvoering en borging van de bestaande initiatieven. Samen werken we aan een schonere, duurzamere en bereikbare toekomst.

Inspirerende voorbeelden

Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren