TotalEnergies exploiteert in opdracht van MRA-Elektrisch publieke laadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Naast exploitatie plaatsen we palen bij, doen we het onderhoud en verhelpen we potentiële storingen. Daarnaast levert TotalEnergies de groene stroom voor deze palen.
Slim Laden bij TotalEnergies
Veel van onze laadpunten op straat laden al automatisch slim. Dit doen we al een hele tijd, zonder dat je hier als elektrisch rijder iets van merkt. Elke dag bekijken we de verwachte elektriciteitsprijzen en de hoeveelheid zon- en windenergie voor ieder uur. Op basis daarvan passen we het vermogen en de prijzen van de laadpalen aan. Hierbij verdeelt een slim algoritme het beschikbare vermogen zo eerlijk mogelijk over alle laadpalen. Het stroomnet wordt zo ontlast zonder dat je inlevert op gebruiksgemak, want je laadt op de meest gunstige momenten.
Heb je haast en wil je direct het maximale beschikbare vermogen laden? Dan bieden we ook een ‘priority’ functie aan via de app om zo direct met meer vermogen te laden.
Korting op nieuwe palen in MRA-E
Op de nieuwste palen in het MRA-Elektrisch gebied wordt korting toegepast voor slimme laadsessies die worden gestart in de app via Google Pay, Apple Pay of creditcard. Deze nieuwe laadpalen zijn te herkennen aan een digitaal scherm:
en/of aan deze sticker:
Wanneer via de app een laadsessie gestart wordt via Google Pay, Apple Pay of creditcard dan krijg je korting buiten de piekuren.
Hoe maak je gebruik van deze korting?
Download de app: Charge Assist app
Bekijk de video van TotalEnergies waarin zij uitleggen hoe Slim Laden op hun laadpalen werkt:
Voor meer informatie, bekijk de website van TotalEnergies:
Elektrisch laden in Metropool Regio Amsterdam (MRA-Elektrisch) | TotalEnergies
Ondervind je problemen tijdens het laden bij een slimme laadpaal?
Bel dan de helpdesk van TotalEnergies op telefoonnummer 030-4100 887
Wat is Slim Laden?
Slim Laden is het efficiënt opladen van elektrische voertuigen door gebruik te maken van speciale technologieën en strategieën. Dit omvat het optimaliseren van laadtijden en -snelheden om het elektriciteitsnet te ontlasten en energiekosten te verlagen. Ook wordt er rekening gehouden met de hoeveelheid beschikbare groene stroom bij het laadproces. Slim laden kan ook zorgen voor een betere batterijduur en prestatie van het voertuig.
Hoe werkt Slim Laden?
Elke dag analyseren we de verwachte elektriciteitsprijzen en de hoeveelheid CO₂ die op dat moment door de totale energieproductie wordt uitgestoten voor elk uur. Op basis hiervan passen we het vermogen van de laadpalen aan. Met behulp van een slim systeem verdelen we het beschikbare vermogen zo eerlijk mogelijk, zodat er op het meest optimale moment wordt geladen. Dit gebeurt zonder dat je hier als bestuurder veel van merkt. Het belangrijkste is namelijk dat je er altijd op kunt vertrouwen dat je met een volle accu weer de weg op gaat.
Heeft u haast? Dan kunt u zich voor de duur van uw laadsessie eenmalig afmelden voor Slim Laden met behulp van ‘Priority Charging’ in de ChargeAssist app.
Kan ik ook korting krijgen als ik mijn laadpas swipe op de laadpaal? Of via een andere app?
Op dit moment bieden wij alleen korting aan bij gebruik van Google/Apple Pay en CreditCard als betalingsmethode in de ChargeAssist app.
Hoe gebruik ik de ChargeAssist app?
Voor algemene vragen over het gebruik van de app: Charge Assist | Charge Assist
Hoe herken ik een slimme paal?
De laadpalen waarbij je slim kan laden met dynamische tarieven herken je aan deze sticker waarop staat: “Dit is een slimme laadpaal met dynamische tarieven”.
Hoe kan ik gebruik maken van dynamische tarieven?
De dynamische tarieven gelden bij betaling via de app met Creditcard of Google/Apple Pay als betaalmiddel. Volg de volgende stappen om hier gebruik van te kunnen maken:
- Download de Charge Assist Appen voeg een betaalmethode toe: Creditcard of Google/Apple Pay
- Selecteer in de app het gewenste laadpunt en de betaalmethode
- Start je laadsessie via de app
Ben ik goedkoper uit met dynamische tarieven?
Of dynamische tarieven voordeliger voor je zijn, hangt af van het moment waarop je jouw elektrische voertuig inplugt. Laad je rond het middaguur, wanneer de stroomprijzen vaak laag zijn door een overschot aan zonne-energie, dan profiteer je direct van lagere kosten. Start je een laadsessie in de avond, dan is het voordeel afhankelijk van het exacte tijdstip. Met slim laden zorgen wij ervoor dat jouw laadsessies automatisch zoveel mogelijk worden verschoven naar de goedkopere nachturen. Voor de exacte tarieven en verdere details kun je het beste de app raadplegen.
Hoe kan ik Slim Laden uitzetten als ik haast heb?
Als u haast heeft, kunt u slim laden tijdelijk uitzetten door uw laadvoorkeuren te wijzigen. Dit kunt u op de volgende manier doen:
1. Download de ChargeAssist app (gratis voor Android & iPhone).
2.Voeg uw laadpas of directe betaalmethode toe.
3. Start uw laadsessie via de app.
4. Klik op ”priority” in de app.
Let op: de volgende sessie wordt Slim Laden automatisch weer geactiveerd.
Waarom krijg ik een melding dat mijn laadsessie is gestopt?
Het kan gebeuren dat de laadsessie door slim laden tijdelijk wordt onderbroken. Jouw auto krijgt dan even geen stroom. Dit duurt in de regel niet langer dan een kwartier en de laadsessie zal automatisch worden hervat. Je hoeft dus niets te doen.
Als je om 17 uur aankomt bij de laadpaal en je laadsessie start pas uren later, ben je dan geen 'laadpaalklever'?
Als je meedoet aan nachtelijk slim laden hou je inderdaad een laadpaal langer bezet, maar help je enorm bij het ontlasten van het elektriciteitsnet. Uit data blijkt dat veel laadsessies aan het einde van de dag/begin van de avond starten en dat de volgende ochtend de laadkabel pas weer wordt afgekoppeld. De tijd die je verbonden bent met de laadpaal is langer dan de tijd die nodig is om je auto volledig op te laden. De flexibiliteit die je hebt in de laadsessie wordt benut om het net te ontlasten en jou een goedkoper tarief te bezorgen en daarom een win-win situatie.
Als je uitgesteld gaat laden heb je dan nog wel een actieve laadsessie (herkenbaar aan het lampje) tijdens het ‘’wachten’’?
Jazeker, als je nachtelijk slim (uitgesteld) laadt of gewoon slim laadt geeft de laadpaal een blauw lampje, wat betekent dat de laadsessie actief is. Dit is gelijk aan een reguliere laadsessie en dus ook voor eventuele handhavers zichtbaar. Mocht je zeker willen weten dat de laadsessie actief is dan kun je altijd even controleren of de laadkabel vastzit. Want ook als er gebruik gemaakt wordt van nachtelijk slim laden (uitgesteld laden) is de kabel vergrendeld en kan deze niet uit de laadpaal worden verwijderd.
Kan Slim Laden een bijdrage leveren aan het voorkomen van overbelasting van het elektriciteitsnet?
Ja, door laadtijden te optimaliseren en energiegebruik te spreiden over minder drukke periodes, vermindert het de piekbelasting op het net. Dit zorgt voor een efficiënter beheer van de beschikbare netwerkcapaciteit en voorkomt storingen.
Leidt Slim Laden tot een lagere CO₂-uitstoot?
Ja, slim laden kan tot een lagere CO₂-uitstoot leiden doordat het gebruik maakt van hernieuwbare energiebronnen en het elektriciteitsnet efficiënter beheert. Hierdoor wordt de vraag naar elektriciteit tijdens piekuren verminderd, wat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen helpt verminderen.