Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Zeist en Dijk & Waard
deze pilot liep in 2021,2022 en 2023 en is inmiddels afgerond

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Haarlem
deze pilot liep in 2021 en 2022 en is inmiddels afgerond

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Aalsmeer, Alkmaar, Amstelveen, Bergen NH, Edam-Volendam, Heemskerk, Huizen, Nieuwegein, Oostzaan, Ouder-Amstel en Zaanstad.

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Houten, Bunnik, Vijfheerenlanden en Utrechtse Heuvelrug

Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren

Samen slim laden – voor een betrouwbaar elektriciteitsnet

MRA-Elektrisch en haar partners hebben met succes al verschillende pilots uitgevoerd op het gebied van slim laden bij openbare laadpalen. Vanaf april 2024 gaat ook Shell ubitricity een pilot met slim laden uitvoeren in regio Noordwest. De CPO is sinds 2023 actief in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht en exploiteert zijn laadpalen onder het merk Shell Recharge.

Het laadvermogen van 25 Shell Recharge laadpalen in Almere, Haarlem en Zaandam wordt vanaf 15 april 2024 met 25% verminderd tussen 16.00 en 21.00 uur. Deze aanpassing gebeurt automatisch – de gebruikerservaring en laadprijzen voor EV-rijders veranderen tijdens deze pilot niet. De vermindering van het vermogen is zorgvuldig bepaald, rekening houdend met de gebruikelijke laadpatronen van EV-rijders in de avond en nacht, om ervoor te zorgen dat er geen hinder wordt ondervonden.

Laadpalen die deel uitmaken van de pilot worden gelabeld met deze stickers.

De resultaten van deze proef zijn belangrijk voor de implementatie en uitbreiding van slim laden functies in de bestaande en nieuwe laadpalen van Shell ubitricity.

Een analyse van duizenden laadsessies zien dat de gemiddelde bezettingsduur van een laadpunt bijna drie keer zo lang is als het daadwerkelijke opladen zelf. Deze lange bezettingsduur kan op een effectieve manier worden gebruikt om pieken in het energienet te verminderen.

Pieken in het energienetwerk ontstaan vooral aan het einde van de middag en aan het begin van de avond, wanneer veel mensen na het werk thuiskomen en veel elektriciteit gebruiken, zoals het opladen van hun elektrische auto.

Het doel van deze pilot is om het laden van elektrische auto’s op bepaalde locaties beter af te stemmen op de behoeften van het elektriciteitsnet.  Zo kan drukte op het net (congestie) worden verminderd. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid van het hele EV ecosysteem en ondersteunt daarmee de energietransitie naar elektrische voertuigen (EV’s).

Heb je vragen over de proef of wil je meedenken?
Neem dan contact op met Nanet Rutten van MRA-Elektrisch of Jens Hoorn, projectmanager bij Shell ubitricity.

Ondervind je problemen tijdens het laden bij een slimme laadpaal?
Bel dan de klantenservice van Shell Recharge op 0800 240 440.

Wat is slim laden?

Algemeen betekent slim laden dat het laadproces wordt aangepast. Het doel kan zijn om meer duurzame energie te gebruiken, gunstigere elektriciteitsprijzen te benutten en daarmee een lagere prijs aan te bieden aan de bestuurder of om de druk op het elektriciteitsnet te verminderen.

Waarom implementeren we slim laden?

MRA-Elektrisch en ubitricity willen het laden van EV’s op geselecteerde locaties beter afstemmen op de behoeften van het elektriciteitsnet om congestiepieken af te vlakken. Onze pilot is gebaseerd op gegevens van en onze analyse van duizenden laadsessies. Hieruit blijkt dat de gemiddelde bezettingsduur van een laadpunt bijna drie keer zo lang is als de duur van het daadwerkelijke opladen. Deze lange bezettingsduur kan op een doordachte manier worden gebruikt om pieken in het energienet te verminderen.

Hoe werkt het?

Het laadvermogen bij 25 Shell Recharge laadpalen in Almere, Haarlem en Zaandam zal vanaf 15 april 2024 tussen 16.00 en 21.00 uur met 25% worden verlaagd. Deze aanpassing wordt automatisch geactiveerd – de gebruikerservaring en laadprijzen voor EV-rijders veranderen tijdens deze pilot niet. De vermindering van het vermogen is zorgvuldig bepaald, rekening houdend met de gebruikelijke laadpatronen van EV-rijders in de avond en nacht, om ervoor te zorgen dat er geen hinder wordt ondervonden.

Is mijn auto geschikt?

Ja, de proef heeft geen invloed op het laadproces in de auto. We sturen alleen 25% minder stroom door sommige van de laadpalen tussen 16.00 en 21.00 uur.

Hoe herken ik een slimme laadpaal?

Laadpalen die deel uitmaken van de pilot worden gelabeld met deze stickers.

Hoeveel langer duurt het om mijn auto op te laden?

De duur van de laadsessie kan licht veranderen, afhankelijk van wanneer de auto op de laadpaal is aangesloten. De extra duur van de oplaadtijd kan variëren van +15 minuten tot +60 minuten. We verwachten dat de impact hiervan op de ervaring EV-rijders minimaal is, gezien het grote gemiddelde verschil tussen bezettingstijd en oplaadtijd.

Wat is het voordeel voor mij als EV-rijder?

De overstap naar elektrisch rijden voor iedereen is alleen mogelijk als opladen voor iedereen toegankelijk is. Maar met een groeiend aantal laadpalen wordt er tegelijkertijd meer elektriciteit verbruikt. Door slim laden te gebruiken, draagt u bij aan het verminderen van potentiële pieken in het lokale elektriciteitsnet zonder dat uw gebruikelijke laadervaring verandert.

Wat is het voordeel voor Shell ubitricity?

Samen met MRA-Elektrisch en iedereen in de regio willen we de openbare laadinfrastructuur uitbreiden om elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk te maken. Door het vermogen van onze laadpalen te optimaliseren, zorgen we ervoor dat pieken in het lokale energienet worden verminderd. De resultaten van deze pilot zijn belangrijk voor de implementatie en uitbreiding van slim laden functies in de bestaande en de toekomstige nieuwe opladers.