Met de elektrische auto 5000 kilometer naar het zuiden

By 22 oktober 2019Nieuws

Het kabinet wil laadpalen bij alle grote snelwegen in de EU. Daarvoor gaat staatssecretaris Van Veldhoven pleiten in Brussel. De keuze om elektrische auto te kopen mag niet meer afhankelijk zijn van de vraag of je er ook mee op vakantie kunt. Frank Scholts reed afgelopen zomer al met zijn gloednieuwe e-Golf naar Italië. Hij wil nu al nooit meer anders.

Toegegeven, zijn eerste vol-elektrische auto was wel even wennen. In de positieve zin van het woord dan, want een e-auto trekt sneller op en is dus ook eerder op volle snelheid. In Nederland zit het met het opladen wel goed, merkte Frank. Langs de snelwegen, bij bedrijven en bij grote winkelcentra zijn genoeg snellaadpunten (55 kWh/laadtijd 20-30 minuten/tot 80% vol). Vaak zelfs op parkeerplaatsen die het dichtst bij de ingang liggen. Zijn e-Golf heeft een actieradius van ruim 200 kilometer en dus reed Frank hier al snel heel relaxed. Na een maandje inrijden durfde hij er ook wel mee naar Italië.

 Goed voorbereid op weg
“Een goede voorbereiding voor een lange reis naar het buitenland is essentieel”, is Franks ervaring. “Het belangrijkste is om te weten waar je kunt laden. Een overzicht van laadpaallocaties is daarom een must. Apps als Chargemap en NewMotion helpen je op weg. En op forums is ook veel informatie te vinden. Ik had laadpasjes van twee verschillende maatschappijen mee. De afrekening ging via de creditcard.”

Laden in het buitenland
In Duitsland, Frankrijk en zeker in Italië staan minder laadpalen dan in Nederland. De meeste snelladers staan niet langs de snelweg, ontdekte Frank, maar bij grote winkelcentra. Dat betekende van de snelweg af en via de app op zoek naar een winkelcentrum. Een keer moest hij daarom omrijden. Tijdens het opladen dronk hij samen met zijn vrouw altijd een kopje koffie. “We kwamen zeer uitgerust aan.” Alle palen waar ze wilden laden, deden het. En omdat e-rijden in het buitenland nog niet zo gebruikelijk is, hoefden ze nooit te wachten. “Vaak was het parkeerterrein vol, maar waren de twee plaatsen voor elektrische auto’s leeg.” Voor de 5000 kilometer die ze in de vakantie reden, moesten ze zo’n 35 keer laden.

Helpdesk
Op een dag in de bergen liep het vermogen van de batterij zo snel terug dat ze dreigden te stranden. Geen reden voor paniek, want de helpdesk van Leaseplan zou dan meteen een sleepwagen sturen om ze naar het volgende laadstation te brengen. Door alle onnodige stroomverbruikers zoals de radio en de airco uit te schakelen, haalden ze de laadpaal toch. Op het nippertje. Frank: “In Noord-Italië zijn redelijk genoeg laadpalen. Maar Zuid-Italië is nog lastig te doen. Daar zijn geen of veel te weinig laadpalen.”

Nooit meer anders
Frank is in korte tijd verslingerd geraakt aan het elektrisch rijden. “Het is heerlijk stil rijden. En het is heel gek… maar ik rijd langzamer. Ik heb geen behoefte meer om hard te rijden. Ik rijd rustiger en heb er een sport van gemaakt om zo lang mogelijk met een batterijlading te doen.” En op vakantie naar het buitenland? Dat kan dus ook. Nu al!

Franks e-Golf is door zijn werkgever via Leaseplan aangeschaft. De bijtelling is 4%. Ten opzichte van een vergelijkbare benzineauto bespaart de e-Golf hem jaarlijks 1800 euro.