MRA-Elektrisch

Wat is de rol van MRA-Elektrisch?

Dankzij het project kunnen overheden echt samenwerken op het gebied van elektrisch vervoer. MRA-E is als projectbureau aanjager en kenniscentrum om gemeenten direct verder te helpen. MRA-Elektrisch maakt werk van elektrisch vervoer, zorgt voor een pragmatische aanpak waarbij kennis en kosten worden gedeeld; gemeenten hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden en zijn in staat om resultaten te boeken die individueel veel lastiger te behalen zijn.

Het creëren van een betrouwbaar openbaar laadnetwerk is een belangrijke voorwaarde voor het succes van elektrisch rijden. MRA-Elektrisch ziet dat lokale overheden een cruciale rol spelen bij het opzetten van dit netwerk. Voor de 80 gemeenten in de drie provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht organiseert MRA-E publieke laadvoorzieningen via gezamenlijke aanbestedingen. Gemeenten zijn enthousiast om deel te nemen om verschillende redenen, waaronder het realiseren van schaalvoordelen, de begeleiding en het bevorderen van innovaties.

Maar er is natuurlijk meer dan openbare laadpunten alleen. Voor de 80 gemeenten in de drie provincies fungeert het projectbureau van MRA-E als een centrale en beschikbare bron van kennis en expertise. Het bureau ondersteunt de introductie van elektrische taxi’s, elektrisch autodelen en elektrische ‘last mile’-bezorgdiensten in stadscentra.

Vanwaar die naam, MRA-Elektrisch?

De naam MRA-Elektrisch staat voor ‘Metropool Regio Amsterdam Elektrisch’ en is in 2012 ontstaan. De provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Almere zijn toen een samenwerking aangegaan om het elektrisch vervoer in de regio rond Amsterdam – alle gemeenten in Noord-Holland en Flevoland – te stimuleren. Hiervoor is projectbureau MRA-Elektrisch (MRA-E) opgezet.

In 2014 is ook de provincie Utrecht tot MRA-E toegetreden. De inliggende gemeenten (met uitzondering van de gemeenten Amsterdam en Utrecht) worden zo ondersteund met elektrisch vervoer. Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens. Als samenwerkingsverband van overheden kunnen we veel meer bereiken dan lokale gemeenten alleen.

Wat is de connectie tussen MRA-Elektrisch en de gemeente Amsterdam?

In 2012 hebben verschillende partijen (provincies Noord-Holland, Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en gemeenten Amsterdam en Almere) het initiatief genomen voor de start van MRA-Elektrisch om het elektrisch vervoer in de regio rond Amsterdam te stimuleren. In 2014 is ook de provincie Utrecht tot MRA-E toegetreden. De inliggende gemeenten (met uitzondering van de gemeenten Amsterdam en Utrecht) worden zo ondersteund met elektrisch vervoer. Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens. Als samenwerkingsverband van overheden kunnen we veel meer bereiken dan lokale gemeenten alleen. We delen daarom veel kennis met de G4-steden, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De steden en de regio van MRA-Elektrisch worden als koplopers op het gebied van elektrisch vervoer in de wereld gezien.

Ons projectbureau werkt vanuit hartje Amsterdam, aan de Haarlemmer Houttuinen 21.

Welke connectie heeft MRA-Elektrisch met de G4-steden?

Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens. Als samenwerkingsverband van overheden kunnen we veel meer bereiken dan lokale gemeenten alleen. We delen daarom veel kennis met de G4-steden, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De steden en de regio van MRA-Elektrisch worden als koplopers op het gebied van elektrisch vervoer in de wereld gezien.

MRA-Elektrisch en de G4-steden trekken zoveel mogelijk samen op, vanuit de filosofie dat het delen van kennis het elektrisch rijden in Nederland sneller vooruit helpt. Samen hoeven we maar één keer het wiel uit te vinden, zorgen we voor schaalgrootte en slagkracht.

Samen initiëren we onder meer onderzoek en delen we de laadgegevens van de publieke oplaadpalen in de G4-steden en MRA-E-gebied. Bij elkaar gaat het om ruim 11.000 oplaadpalen en zeker 65% van alle laadpalen in ons land. MRA-Elektrisch en de G4-steden gebruiken de analyses onder meer voor het maken van nieuw beleid. Via www.evdata.nl zijn de verzamelde en actuele data voor iedereen te zien.

MRA-Elektrisch beslaat drie provincies, waarom is de aanpak niet landelijk?

Als klein land kennen we grote regionale verschillen (landelijk of stedelijk, veel toeristen of weinig bezoekers, energiemix etc.). Het is goed om beleidsmakers bij elkaar te brengen die letterlijk dichtbij elkaar werken. Een regionale aanpak voor elektrisch vervoer heeft zich bewezen en verdient daarom de voorkeur.

MRA-E ondersteunt graag bij het opzetten van vergelijkbare regionale samenwerking in andere delen van het land. Het IPO (Interprovinciaal Overleg) heeft MRA-E daarom uitgenodigd om de provincies te vertegenwoordigen in de nationale stuurgroep voor laadinfrastructuur (NAL) om kennis en ervaring te delen.

In 2012 is het projectbureau van MRA-Elektrisch gestart vanuit de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Almere. Doel was om de regio rond de hoofdstad te ondersteunen met elektrisch vervoer. Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens en elektrisch rijden ook niet. In 2014 is ook de provincie Utrecht tot MRA-E toegetreden. De drie provincies kennen op het gebied van mobiliteit veel overeenkomsten en uitdagingen. Er is veel kennis en expertise verzameld. Hiermee vergroten we ook de kans van slagen van initiatieven elders in het land.

Is MRA-Elektrisch een commerciële partij?

Nee, MRA-Elektrisch is geen commerciële partij. Het is een project van en voor samenwerkende overheden. In 2012 is het projectbureau van MRA-Elektrisch gestart vanuit de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Amsterdam en Almere. In 2014 is ook de provincie Utrecht tot MRA-E toegetreden. MRA-Elektrisch biedt de helpende hand aan lokale overheden in de drie provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht. De inliggende gemeenten (met uitzondering van de gemeenten Amsterdam en Utrecht) worden zo ondersteund met elektrisch vervoer. Luchtkwaliteit en klimaatverandering houden niet op bij de gemeentegrens. Als samenwerkingsverband van overheden kunnen we veel meer bereiken dan lokale gemeenten alleen.

Welke gemeenten zijn aangesloten bij MRA-Elektrisch?

Gemeente Aalsmeer, Alkmaar, Almere, Amstelveen, Baarn, Bergen, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Bunnik, Bunschoten, Castricum, De Bilt, De Ronde Venen, Den Helder, Diemen, Dijk en Waard, Drechterland, Dronten, Edam-Volendam, Eemnes, Enkhuizen, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heiloo, Hilversum, Hollands Kroon, Hoorn, Houten, Huizen, IJsselstein, Koggenland, Landsmeer, Laren, Lelystad, Leusden, Lopik, Medemblik, Montfoort, Nieuwegein, Noordoostpolder, Oostzaan, Opmeer, Ouder-Amstel, Oudewater, Purmerend, Renswoude, Rhenen, Schagen, Soest, Stede Broec, Stichtse Vecht, Texel, Uitgeest, Uithoorn, Urk, Utrechtse Heuvelrug, Velsen, Vijfheerenlanden, Waterland, Wijdemeren, Woerden, Wormerland, Zaanstad, Zandvoort, Zeewolde, Zeist.

Ga terug