De beschikbaarheid van publieke laadpalen komt onder druk te staan als gevolg van nieuwe regels voor aansluitingen op het elektriciteitsnet. MRA-Elektrisch liet daarom een onderzoek uitvoeren door TNO. Daaruit blijkt dat een wachtrij voor kleinverbruikaansluitingen – waaronder laadpalen – grote gevolgen kan hebben voor de overstap naar elektrisch vervoer. In dit bericht leest u wat dit betekent en welke oplossingen er verkend worden.
Stop op laadpalen dreigt door wachtrij, oplossing nodig
Op dit moment wordt er door de ACM gewerkt aan een nieuw maatschappelijk prioriteringskader voor kleinverbruikaansluitingen. Dit prioriteringskader gaat naar verwachting uit van een wachtrij voor groot- en kleinverbruikklanten in het geval van congestie. Als er een wachtrij komt voor kleinverbruikaansluitingen, kunnen zonder aanvullende maatregelen geen nieuwe publieke laadpalen meer worden geplaatst. Dat terwijl publieke laadpalen een belangrijke bijdrage kunnen leveren in het ontlasten van het elektriciteitsnet als deze slim en netbewust worden ingezet. MRA-E en de andere NAL-regio’s laten met de concessies alleen slimme laadpalen plaatsen. Een wachtrij zet een rem op de overstap naar elektrisch rijden en vermindert daarmee de bijdrage aan de klimaatdoelen. Dat blijkt uit onderzoek van TNO, in opdracht van MRA-Elektrisch. En dat terwijl de publieke laadinfrastructuur een belangrijke rol speelt in de energietransitie. Daarom is een oplossing nodig.
Mogelijke oplossingen
Het is belangrijk om een handelingsperspectief te bieden en het mogelijk te maken om publieke palen aan te blijven sluiten. Door de aanpassingen in het maatschappelijk prioriteringskader van de ACM komen publieke laadpalen naar verwachting achteraan in de wachtrij en worden ze in geval van congestie niet meer aangesloten. Publieke laadpalen blijven aansluiten kan, door deze aan het prioriteringskader toe te voegen, of via alternatieve transportovereenkomsten met de netbeheerder. Aan deze alternatieve transportovereenkomst wordt door de netbeheerders hard gewerkt, MRA-Elektrisch en andere NAL-regio’s volgen dit op de voet en werken nauw samen met de ministeries van IenW & KGG, Netbeheer Nederland en ACM.
Laadpaalstop vergroot ongelijkheid
Volgens TNO ontstaat er een kloof tussen mensen die al een laadpaal hebben en mensen zonder eigen oprit of onvoldoende ruimte op hun bestaande huisaansluiting, en daardoor afhankelijk zijn van publieke laadinfra. Wie nu al kan laden, redt zich nog wel, maar wie nog de overstap wil maken naar elektrisch rijden, krijgt last van meer druk op de bestaande publieke laadpalen en/of zal minder snel de keuze maken voor elektrisch vervoer. Ditzelfde probleem geldt ook voor bedrijven die nog moeten overstappen naar elektrisch vervoer. Zonder voldoende publieke laadinfra kunnen zij niet elektrisch gaan rijden en verliezen ze mogelijk toegang tot zero-emissiezones.
Gevolgen voor klimaat
Om de klimaatdoelen te kunnen halen is de transitie naar uitstootvrije mobiliteit noodzakelijk. In de provincie Utrecht is mobiliteit verantwoordelijk voor 43% van de uitstoot. Als de groei van laadinfrastructuur achterblijft, zal de overstap naar elektrisch rijden worden ontmoedigd.
Conclusies van TNO
TNO stelt dat wanneer er eenmaal een achterstand in laadpaaluitrol optreedt, deze moeilijk in te halen is. Door de introductie van een wachtrij voor kleinverbruik treedt ongelijkheid op, wordt overstappen naar elektrisch rijden ontmoedigd en vermindert daarmee de bijdrage aan de klimaatdoelen. TNO onderstreept dan ook dat de samenwerking tussen bovengenoemde partijen belangrijk is en dat afspraken die het aansluiten van laadpalen ondanks congestie toch mogelijk maken zeer wenselijk zijn.
Belangrijk om te weten
In de Kamerbrief van 6 oktober 2025 heeft het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) aangegeven dat een eventuele wachtrij voor kleinverbruikaansluitingen pas ingaat zodra regionale netbeheerders hier operationeel op zijn ingericht. Tot die tijd kunnen publieke laadpalen dus gewoon aangesloten worden.