Wat kost laden bij een laadpaal van MRA-Elektrisch?

By 2 november 2023Nieuws

MRA-Elektrisch krijgt veel vragen over het laadtarief en hoe dit tot stand komt. Op dit moment zijn er drie aanbieders van laadpalen. Met hen maken wij afspraken over de maximale laadprijs. Elk kwartaal kan de laadprijs veranderen. De kosten voor elektrisch laden zijn namelijk gekoppeld aan de elektriciteitsprijs. 

De laadprijzen verschillen omdat we diverse contracten door de tijd en per regio afsluiten. Er zijn verschillende exploitanten met verschillende indexatieformules die korter of verder terugkijken naar de ontwikkeling van de energieprijs.  

De actuele prijs inclusief btw is: 

TotalEnergies: € 0,45 per kWh (per 15/01/24) 

Ubitricity: € 0,45 per kWh (per 01/02/24)

Vattenfall: € 0,49 per kWh (per 13/12/23)

De inzet van MRA-Elektrisch is dat elektrisch rijden aantrekkelijk blijft. Met andere woorden: goedkoper dan rijden op benzine of diesel.

Eigen laadpas of app
Naast de kosten voor de hoeveelheid geladen stroom (kWh) betaalt de e-rijder een ‘starttarief’. Dit zijn kosten voor het gebruik van de laadpas of app. Dit is meestal een vast bedrag per laadsessie, maar kan ook een vast bedrag per maand zijn. Je kunt ook zonder laadpas laden. Dan wordt een vast bedrag per laadsessie van ongeveer € 0,40 – € 0,60 in rekening gebracht. 

Prijstransparantie verbeteren
Elektrische rijders willen altijd en overal kunnen zien: waar vind ik een publieke laadpaal, is die beschikbaar en wat kost het laden daar? Aan die prijstransparantie voor e-rijders valt nog veel te verbeteren. Naast de laadprijs gaat het om een accurate aanduiding van de laadlocaties en een actueel inzicht in de beschikbaarheid.    

Landelijk, regionaal en door marktpartijen worden al verschillende verbeterslagen gemaakt, maar het gaat nog niet snel en ver genoeg. MRA-Elektrisch onderstreept het belang om samen met het Rijk de prijstransparantie en vindbaarheid van laadpalen voor e-rijders sterk te verbeteren.