Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Aalsmeer, Alkmaar, Amstelveen, Bergen NH, Edam-Volendam, Heemskerk, Huizen, Nieuwegein, Oostzaan, Ouder-Amstel en Zaanstad.

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Haarlem

Klik hier voor meer informatie over slim laden in:
Zeist en Heerhugowaard

Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren

Groen laden Zeist en Heerhugowaard

Wat is slim laden?

Slim laden betekent zoveel mogelijk laden wanneer er veel groene stroom beschikbaar is en de tarieven laag zijn. Automatisch, zonder dat je hier als elektrische rijder iets voor hoeft te doen. Zo wordt elektrisch rijden nog duurzamer.

Waarom willen we slim gaan laden?

Total en MRA-Elektrisch willen in het laadnetwerk zoveel mogelijk energie leveren uit duurzame bronnen. Daarom leveren we nu al 100% groene stroom in ons netwerk. Door slim te laden gaan we nóg een stap verder: we maximaliseren het laadvermogen van de laadpalen als de zon schijnt en de wind waait.

Hoe werkt het?

Elke dag bekijken we de verwachte elektriciteitsprijzen en hoeveelheid zon- en windenergie voor ieder uur. Op basis daarvan passen we het vermogen van de laadpalen aan. Hierbij verdeelt een slim systeem het beschikbare vermogen zo eerlijk mogelijk. Zo zorgen we dat er op het optimale moment geladen wordt, zonder dat u hier als elektrische rijder veel van merkt.

Heeft u haast? Dan kunt u slim laden voor de duur van uw laadsessie uitzetten met behulp van ‘Priority Charging’.

Is mijn auto geschikt?

Alle elektrische voertuigen zijn geschikt voor deze manier van slim laden. U hoeft zelf niets te doen om hieraan deel te nemen.

Hoeveel langer duurt het om mijn auto te laden?

Door gebruik te maken van slimme algoritmes verdeelt Total het beschikbare laadvermogen zo eerlijk mogelijk over de laadpalen die meedoen met dit voorbeeldproject. De laadsnelheid op de laadpaal varieert daardoor en het laden kan soms kort onderbroken worden. Een laadsessie die normaal 4 uur duurt kan daardoor tot gemiddeld een half uur langer duren. Dit kan vooral in de avond en nacht voorkomen, als uw auto lang genoeg aan de laadpaal staat om volledig op te laden.

Heeft u haast? Dan kunt u slim laden voor de duur van uw laadsessie uitzetten met behulp van ‘Priority Charging’.

Hoe kunt u slim laden uitzetten als u haast heeft?

Als u haast heeft, kunt u slim laden tijdelijk uitzetten. Dit heet ‘Priority Charging’. Priority Charging kunt u op de volgende manier activeren:

  1. Download de Charge Assist app (gratis voor Android & iPhone).
  2. Voeg uw laadpas of creditcard toe aan de Charge Assist app.
  3. Start uw laadsessie via de Charge Assist app, en druk bij het starten van de laadsessie op ‘Priority Charging’.

Zijn er extra kosten verbonden aan het gebruik van de ChargeAssist app of Priority Charging?

Nee. Als u uw laadpas aan de Charge Assist app hebt toegevoegd, betaalt u gewoon het tarief dat u van uw laadpasleverancier gewend bent. Als u ervoor kiest met creditcard te betalen, kan het wel zo zijn dat u een ander tarief betaalt dan u gewend bent. Dit tarief ziet u in de Charge Assist app bij het starten van uw laadsessie.

Waarom krijg ik een melding dat mijn laadsessie is gestopt?

Het kan gebeuren dat de laadsessie door slim laden tijdelijk wordt onderbroken. Uw auto krijgt dan even geen stroom. Dit duurt in de regel niet langer dan een kwartier en uw laadsessie zal automatisch worden hervat. U hoeft dus niets te doen.

U krijgt deze notificatie waarschijnlijk van de app die bij uw auto hoort of van de app waarmee u uw laadsessie hebt gestart. Vaak kunt u deze notificaties uitzetten. Kijk hiervoor in de gebruiksaanwijzing van uw app.

Wat levert het mij als elektrische rijder op?

Elektrisch rijden is pas echt duurzaam als er ook geladen wordt met groene stroom. Alle laadpunten die via MRA-Elektrisch geplaatst zijn, leveren al duurzame energie. De volgende stap is om auto’s met die duurzame energie op het meest gunstige tijdstip te laden.

Door slim te laden zorgen we dat er zoveel mogelijk geladen wordt als de zon schijnt en de wind waait. Omdat in die uren de stroom op de markt vaak goedkoper is, kunnen we elektrisch rijden voor de e-rijder betaalbaar houden.

Wat is het voordeel voor Total?

Total wil dat elektrisch rijden duurzaam en betaalbaar is. Met dit voorbeeldproject leren wij hoe we onze systemen zo goed mogelijk kunnen inzetten om onze klanten op het optimale tijdstip te laten laden. Zonder dat u daar als elektrische rijder last van hebt.

Heeft u vragen over de proef of wilt u meedenken? Neem dan contact op met Pieter Looijestijn van MRA-Elektrisch.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met Corinne Poort, communicatieadviseur MRA-Elektrisch of Yvonne Hoddenbach, Corporate Communications & PR Total.

Ervaart u problemen tijdens uw laadsessie op een slim laadpunt? Bel dan met de servicedesk van Total: 030 4100 887