Inpassing elektrisch rijden & laden in omgeving

 

In 2035 worden er alleen nog maar elektrische auto’s verkocht. De auto’s met klassieke verbrandingsmotoren zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Dat voorspelt het economisch onderzoeksbureau van ING over de opmars van de elektrische auto. De komt van de elektrische (zelfrijdende) auto en de uitrol van het laadnetwerk zal effecten hebben op de indeling en gebruik van openbare ruimte. Meer ‘laadstations’ zullen geleidelijk de rol van de benzinestations overnemen.

“Laadpalen is ook belangrijk voor een duurzame uitstraling van een straat, wijk of bedrijventerrein. En zorgt daarbij voor een aantrekkelijk woon- & werkklimaat.”

Het regeerakkoord vraagt om 50.000 gasloze nieuwbouwwoningen per jaar. Bestaande woningen en bedrijfsgebouwen moeten worden verbouwd, zodat de totale voorraad in 2050 energieneutraal is. Een gevolg van het gasloos maken van woonwijken is dat het elektriciteitsnet moet worden aangepast. Dat is een ideaal moment om deze ook geschikt te maken voor het (in de toekomst) plaatsen van laadstations. Dit zou dan samen kunnen gaan met een verkeersbesluit voor de gehele wijk, zodat snel en efficiënt laadpalen bij kunnen worden geplaats of verplaatst als een andere plek achteraf geschikter lijkt te zijn.

Architecten kunnen in de ruimteplanning van nieuwbouw het parkeren op een andere manier invullen. Als je in een appartementencomplex autodelen kunt toepassen, kun je efficiënter bouwen en misschien zelfs parkeerplaatsen besparen. Deelauto’s openen daarnaast ook nieuwe deuren op sociaal vlak. Zo kan de toepassing maatschappelijke oplossingen bieden door deelauto’s in te zetten voor vervoer van ouderen door jongeren.

Privé-parkeerplaatsen bij of onder een complex kunnen worden – bij de bouw al – worden gekoppeld aan het stroomnet van de huurder of koper van een appartement. Elektriciteit kan worden opgewekt met zonnepanelen op het dak van het complex. In de nabije toekomst kunnen de autoaccu’s energie ook terugleveren aan het net. Steeds meer projectontwikkelaars en beleggers zijn

“Het autogebruik en de parkeerbehoefte bij woningen is in het stedelijk gebied aan het veranderen. De beschikking hebben over een auto lijkt belangrijker te worden dan het eigendom.”


Rol MRA-Elektrisch
MRA-E richt zich op onder andere op projecten die zijn gericht op het gebruik van de elektrische auto gekoppeld aan de energietransitie en gebiedsontwikkeling. Het gaat om projecten rondom lokale opwekking met zonnepanelen en opslag voor laden elektrische taxi’s, vergoten aantal elektrische deelauto’s voor bewoners én zakelijk gebruik en deze te koppelen aan duurzame opwekking. En het gebiedsgericht benaderen van nieuwbouwijken, waarbij vooraf wordt gezorgd voor voldoende bekabelen en capaciteit voor het laden van de huidige en toekomstige elektrische auto’s en het aanbieden van elektrische deelauto’s.