Inpassing elektrisch rijden & laden in de omgeving

In 2035 worden er alleen nog maar elektrische auto’s verkocht. De auto’s met verbrandingsmotoren zullen uit het straatbeeld verdwijnen. Dat voorspelt het economisch onderzoeksbureau van ING over de opmars van de elektrische auto. De komt van de elektrische (zelfrijdende) auto en de uitrol van het laadnetwerk zal effecten hebben op de indeling en gebruik van openbare ruimte. Meer ‘laadstations’ zullen geleidelijk de rol van de benzinestations overnemen.

Laadpalen zijn ook belangrijk voor een duurzame uitstraling van een straat, woonwijk of bedrijventerrein. En zorgen daarbij voor een aantrekkelijk woon- en werkklimaat.

Mogelijkheden laadinfrastructuur door gasloos maken woonwijken

Het regeerakkoord vraagt om 50.000 gasloze nieuwbouwwoningen per jaar. Bestaande woningen en bedrijfsgebouwen moeten worden verbouwd, zodat de totale voorraad in 2050 energieneutraal is. Een gevolg van het gasloos maken van woonwijken is dat het elektriciteitsnet moet worden aangepast. Dat is een ideaal moment om deze ook geschikt te maken voor het (in de toekomst) plaatsen van laadstations. Dit zou dan samen kunnen gaan met een verkeersbesluit voor de gehele wijk, zodat snel en efficiënt laadpalen bij kunnen worden geplaats of verplaatst als een andere plek achteraf geschikter lijkt te zijn.

Woonconcepten, inclusief deelauto’s

Architecten kunnen in de ruimteplanning van nieuwbouw het parkeren op een andere manier invullen. Als je in een appartementencomplex autodelen kunt toepassen, kun je efficiënter bouwen en misschien zelfs parkeerplaatsen besparen. Deelauto’s openen daarnaast ook nieuwe deuren op sociaal vlak. Zo kan de toepassing maatschappelijke oplossingen bieden door deelauto’s in te zetten voor vervoer van ouderen door jongeren.

Privé-parkeerplaatsen bij of onder een complex kunnen worden – bij de bouw al – worden gekoppeld aan het stroomnet van de huurder of koper van een appartement. Elektriciteit kan worden opgewekt met zonnepanelen op het dak van het complex. In de nabije toekomst kunnen de autoaccu’s energie ook terugleveren aan het net.

Rol MRA-Elektrisch

MRA-E richt zich op onder andere op projecten die zijn gericht op het gebruik van de elektrische auto gekoppeld aan de energietransitie en gebiedsontwikkeling. Het gaat om projecten rondom lokale opwekking met zonnepanelen en opslag voor laden elektrische taxi’s, vergoten aantal elektrische deelauto’s voor bewoners én zakelijk gebruik en deze te koppelen aan duurzame opwekking. En het gebiedsgericht benaderen van nieuwbouwprojecten, waarbij vanaf het begin wordt de bekabeling voor de laadinfrastructuur en andere randvoorwaarden (zoals het verkeersbesluit) wordt meegenomen.

Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren

AGENDA

Agenda

4 juli 2018 | Save the date

Seamless Crossborder Charging in Europe The road to seamless cross-border charging is…
Agenda
9 – 18 oktober 2018 | Ecomobiel